Temaet mad – interesserer de fleste. 👍

Sund kost!
Er der noget vi altid kan diskutere, så er det da, hvad vi skal spise for at tabe os (frigive vægt) eller holde vægten. Mulighederne er lige så forskellige, som det antal rundt om bordet, der giver sine meninger til kende.
Slår du ”sund kost” op på google får du ca. 2.570.000 resultater. Nu er der helt sikkert en del af dem, der er enige.  😉 Men det ændrer ikke ved, at du skal finde din vej i alt det her, når du gerne vil ændre på noget i din egen kostpyramide.
Vil du følge den ene eller den anden kostplan, eller er du mere til at mærke efter, hvad din krop har behov for?
Det kan man godt, hvis man giver sig tid til at lytte. Og hvis man ikke lider af en sygdom, der kræver helt specifikke retningslinjer for indtagelse af mad.

Når du kan bestemme selv.

Til dig der ikke skal tage hensyn til ovenstående, så er min metode at se tilbage på, hvad har virket før. Hvad havde du det godt med, f.eks. da du i sin tid fulgte en bestemt slankekur. For det har de fleste kvinder prøvet. Er der elementer du kan trække ud og genbruge. Var der noget, der var sjovt at lave, eller har du brug for hjælp til at skrælle alle de rodfrugter?
Det gælder om at få øje på mulighederne frem for begrænsningerne. Og ikke mindst gælder det om at gøre det let for dig selv, så tilgængeligheden for den gode mad og den sunde kost er nem.

Da jeg gik live inde i gruppen, ”Kickstart dit vægttab” (du kan komme med her)  – med temaet MAD, fik medlemmerne indsigt i, hvad der virker for mig og hvorfor. Og begrebet bevidsthed komme vi altså ikke uden om.
For at komme i dybden med det, blev de præsenteret for et af de redskaber, som jeg anvender på mine forløb og workshops.
Det er udviklet til netop at give deltagerne mulighed for at få fokus på, om der er noget, der står i vejen for at lave den mad, der er godt for dem for at opnå den glade krop. Og ikke mindst finde frem til hvad der virker for den enkelte.

Er det der du skal begynde.

Om det er maden, der skal kigges på først, når du vil i gang med at frigive vægt afhænger af flere ting. Men da vi jo skal have noget at spise hver dag, så sætter jeg ofte ind med en snak om, hvorvidt der fra start er én ting de kan skifte ud i køleskabet, der ikke gavner dem. For også her gælder det ”et skridt ad gangen”.

Det viser sig især, at rigtig mange ikke vil undvære deres ostemad. Jeg ved ikke om det er en form for nationalspise. Faktum er, at foruden dem der slet ikke bryder sig om ost, så er der rigtig mange, der bruger ost som en del af morgenmaden. Og den må jeg bare ikke fjerne. Og heller ikke noget med en slanke udgave. Så deres overbevisning om, at den kan de ikke undvære er ret markant. Derfor kan det godt være at de på sigt, opnår en bevidsthed omkring netop den ostemad. Måske de selv finde frem til, at det lige præcis er den, der ikke gavner dem. Og som sagt, hvad der virker for en virker ikke for en anden.

Vores overbevisninger.

Nu kan jeg faktisk rigtig godt lide ost. Og sniger mig til at skive en gang imellem.
Hvorfor jeg ikke spiser det hver dag?
Se for mange år siden blev jeg testet af en alternativ behandler, som fandt frem til at mit system ikke så godt kunne fordøje faste ost. Siden den gang har det ikke været en hverdagsspise for mig. Nærmest kun til festlige lejligheder. Det er da en overbevisning der vil noget. Og min bevidsthed omkring netop ost er blev så skærpet, at jeg frivilligt har udeladt den i flere år.

Hvor er jeg bare glad for, at jeg ikke fik at vide jeg skulle holde mig fra rodfrugter, bladselleri og spinat. For det er noget af det jeg har det allerbedst med, og det står i dag øverst i min kostpyramide.

Jeg har på min Facebook side  på et tidspunkt beskrevet min start på min rejse til et vægttab på i alt 22 kg. ved hjælp af eventyret “Rødkålshovedet og kvinden der ville tabe sig” – du kan også læse historien her.  Det handler også om at få flyttet nogle overbevisninger og tage nogle nye ind.

Tilbage